Книгата е резултат от дългогодишна клинична, теоретична и преподавателска работа на авторката в областта на говорната и езиковата патология. Систематизирани са моделите за интерпретация на специфичните нарушения във фонетиката на българския език и се уточнява взаимодействието на ненормативното говорно поведение с други области на функциониране – емоционално, поведенческо и социално. Представено е собствено епидемиологично проучване, което установява социалната значимост и разпространението на артикулационните нарушения, както и подпомага оптимизирането на оценката и характеристиката на атипичното артикулационно поведение с цел подобряване на ефективността на специализираните интервенции и предлаганите услуги за тези деца. Книгата е предназначена за логопеди, но предоставя полезна информация и за специалисти от други научни области, които се интересуват от аспектите на говорно-езиковото поведение в детска възраст. Тя може да служи и като учебно пособие за студенти от бакалавърски, магистърски и докторски програми, които имат отношение към нарушенията на артикулацията, фонетиката и фонологията на българския език.
Д-р Екатерина Тодорова е главен асистент в Нов български университет. От 1995 г. е магистър по логопедия, от 2005 г. – доктор по психология. Работила е много години като логопед в Логопедичен център – София, а понастоящем е преподавател в бакалавърски и магистърски програми в Нов български университет. Автор е на студии и статии, публикувани в наши и международни научни издания, както и на монографията „Диагностика на езиков дефицит при дислексия” (2005) и учебниците „Дислексия. Специфични нарушения на способността за учене” (2007), „Артикулационни нарушения. Ръководство за терапия” (2009).
СЪДЪРЖАНИЕ:
Предговор. Проф. д-р Живка Винарова, д.м.н.
Увод. Артикулационните нарушения като цел, обект на изследване и проблем в логопедията
Глава 1. Комуникация, реч, говор, артикулация – основни термини и концепти
- Комуникация
- Вербални средства за комуникация
- Език
- Реч
- Говор и артикулация
- Език
- Говорна комуникация
Глава 2. Теоретични концепти и терминологични разногласия в областта на специфичните артикулационни нарушения
- Дислалия
- Специфични нарушения на артикулацията
- Специфични артикулационни нарушения vs. фонологично езиково нарушение
Глава 3. Клинични прояви, етиология, класификация и терапия на специфичните нарушения в артикулацията
- Клинични прояви
- Засегнати фонемни класове
- Същност на артикулационните нарушения – липса, замяна, изопачаване
- Значимост на звуковата и фонологичната онтогенеза
- Качество на нарушената артикулация – системност и устойчивост
- Влияние на основния звук от съответния фонетичен клас
- Възрастова характеристика
- Засегнати фонемни класове
- Етиологични фактори
- Анатомо-физиологични особености на говорния апарат
- Вегетативни орални нарушения
- Периферна инервация и мускулен тонус
- Фактори на средата
- Наследствена обусловеност
- Анатомо-физиологични особености на говорния апарат
- Модели за класификация
- Основни терапевтични принципи
- Родителски интервенции
Глава 4. Диагностични аспекти на специфичните артикулационни нарушения
- Общи закономерности
- Диагностични процедури
- Анамнеза
- Логопедичен статус
- Изследване на артикулационен праксис
- Изследване на артикулацията и фонологията
- изследване на метафонологичните езикови умения
- Перцепция на фонеми
- Анамнеза
- Диференциална диагноза
- Ринолагия
- Дизартрия
- Вербална диспраксия
- Специфични езикови нарушения/дисфазия
- Неспецифични артикулационни нарушения
- Ринолагия
- Протокол за оценка на нарушената артикулация
Глава 5. Социални аспекти на специфичните артикулационни нарушения
- Социално функциониране и езикова употреба
- Диалектни форми и артикулационни нарушения
- Училищно функциониране и артикулационни нарушения
- Четене и артикулационни нарушения
- Писане и артикулационни нарушения
- Преподаване и неправилен говор
- Чуждоезиково обучение и артикулационни нарушения
- Четене и артикулационни нарушения
Глава 6. Разпространение и характеристика на специфичните артикулационни нарушения в предучилищна възраст (собствено епидемиологично проучване)
- Постановка на проблема
- Цел, задачи, изследователски въпроси
- Структура и методика на проучването
- Изследвани лица
- Авторска методика за оценка на артикулацията в предучилищна възраст
- Процедура
- Методи за анализ на данни
- Изследвани лица
- Резултати и обсъждане
- Процентно разпределение на артикулационните нарушения в зависимост от броя на засегнатите фонемни класове
- Процентно разпределение на нарушената артикулация на отделните фонеми в различните субтестове
- Взаимодействие на нарушената артикулация на говорни звукова от един фонемен клас
- Влияние на фактора “възраст” върху типа артикулационно поведение
- Влияние на фактора “пол” върху типа артикулационно поведение
- Влияние на факторите “възраст” и “пол” върху динамиката на артикулационните нарушения
- Влияние на фактора “местоживеене” върху типа артикулационно поведение
- Процентно разпределение на артикулационните нарушения в зависимост от броя на засегнатите фонемни класове
- Изводи от проведеното проучване
Заключение
Използвана литература
Терминологичен речник
Използвани съкращения