Добавена 19 мар, 07:53 ч.
Нюйоркска трилогия. Пол Остър 2005 г.
15 лв
Доставка: Купувача
Състояние: Използвано
Описание
- КатегорияЧужда проза
- ИздателствоКолибри
- Град на издаванеСофия
- Година2005 г.
- Страници333
- ЗабележкаМинимални следи от употреба по корицата. Добре запазена книга.
- ЕзикБългарски
- Наличност1 бр.
- КорициМеки
Трите свързани помежду си новели, от които е съставено емблематичното за края на миналия век
(книгата излиза през 1986 г.) произведение на модерния класик на американската литература Пол
Остър, се движат по ръба на жанровете, а някои критици дори ги причисляват към детективския. И
трите хронологично проследяват постепенния разпад на главния герой. Детективът в тях неизменно е
обладан от фикс идея, в резултат на която се пропуква целият му досегашен живот. В единия случай
това е криминален писател, който се заема с разследване, във втората новела е детектив, който
следи писател, а в третата става дума за писател, който се опитва да открие приятел от детинството,
тъй като онзи го е направил изпълнител на литературното му завещание. Произведението на Остър е
до такава степен многопластово, че всъщност става достъпно за читатели с всякакви интереси и
всякакъв културен багаж. Дали това е металитература (или мета - криминале)? Или просто навлязъл
прекалено надълбоко в литературата автор си играе с детективския жанр? И двете.
И все пак "Нюйоркска трилогия" е неотменна част от криминалния жанр, просто качеството на
творбата е толкова високо, че литературната критика и до ден-днешен не спира да се занимава с нея
и да задава въпроси, наричайки я "детективски истории за детективски истории", "странна
хумористична интерпретация на криминалния роман", "меко криминале" (за разлика от "твърдия" или
"черен" криминален роман на Чандлър и Хамет), "малки стъклени пъзели", "хибрид между
детективския и "новия" роман". Пак според критиците това причислява Остър към постмодернистите,
защото бил повлиян от "класическото литературно течение" на американския постмодернизъм през
шейсетте и седемдесетте години на миналия век. Но независимо къде класифицират произведението
критиците, то си остава едно от великите четива на последното столетие.
3215
Преглеждания: 173