Въпросът за света е неотделим от въпроса за свободата: това е началното твърдение на тази книга. Светът е невъзможен другояче освен като свобода.
Ако трансценденталната философия на Имануел Кант се превръща в необходим крайъгълен камък за една нова онтология – за една онтология на свободата, то това е именно защото утвърждаването на неотделимостта на свят и свобода е неин решаващ залог. Същевременно, ако Кантовият критически проект е революционен, то това е поради неговия иманентен характер: Кантовата критика на разума е критика, осъществена от самия разум. Връщайки философията към собственото ѝ условие, Кантовата критика разтваря наново възможността за философско светотворчество. След критическото сътресение старата метафизика е невъзможна. Днес – в навечерието на тристагодишнината от рождението на Имануел Кант – е невъзможна и старата онтология.
Свят и Свобода. Трансцендентална философия и модална онтология поставя, в съгласие с радикалния обрат на Кант, въпроса за свободата не като въпрос за същността на свободата – Що е свобода?, а като въпрос за нейната възможност: Как е възможна свободата? Изследването на екзистенциалната модалност на свободата следователно трябва да бъде осъществено със средствата на самите модални категории: това е възловата точка на мобилизирането на трансценденталната философия като модална онтология.
Но Свят и Свобода. Трансцендентална философия и модална онтология е нещо повече от книга върху Кант; тя е книга през Кант, книга с Кант. След като първата ѝ част мобилизира онтологическия потенциал на понятието за свобода, втората ѝ част (съсредоточаваща се на свой ред върху първия посткритически онтологически опит – философията на Соломон Маймон) си поставя за цел преобразуването на трансценденталната философия като модална онтология – като онтология на необходимия свят, на света-свобода.
СЪДЪРЖАНИЕ:
Увод – Философия и свобода
- Предмет и хоризонт на изследването
- Актуален контекст и полемични залози
- Корпус и структура на изследването
Встъпление
- Критика, свръхкритика, онтология
Каузалност, необходимост, свобода в Критика на чистия разум, или свобода въпреки всичко
- Кантовият разрив: апоретична или синтетична каузалност?
- Учредяването на каузалността
- Съобразно на целта, не според целта, срещу целта
- Свръхкритическата задача
- Учредяването на каузалността
- Трансцендентално и модално
- Модалната аксиома
- Трансцендентална философия и идеогенетическа теория
- Трансценденталната необходимост. Свръхкритика и модална онтология
- Модалната аксиома
- Съществуването срещу същността: към една онтология на съществуването
- Трансценденталната субрепция
- Същност или съществуване
- Трансценденталната субрепция
Що е реално? Трансцендентална философия и онтология
- Реалността на възможното
- Модалности и възможен опит
- Генеалогия на реалното
- Модалности и възможен опит
- Трансценденталната философия и изпитанието на реалното. Метакритическият опит на Соломон Маймон
- Трансцендентален реализъм и онтогония, или преобърнатото въображение. Кант, Маймон, Дельоз
Заключение
- Устояване в свободата: към необходимия свят
Приложения
- Възможност и промяна. Аристотеловата задача днес
- Езикова потенция, философско действие
Показалец
- Именен показалец
- Предметен показалец
Библиография