Добавена 07 мар, 19:31 ч.
Димитър Казаков - Дора Валие
30 лв
Доставка: Купувача
Състояние: Използвано
Вид: Други
Описание
Димитър Казаков - Дора Валие
“Това издание се опитва да проследи срещата между две личности. През юли
1980 художникът Димитър Казаков е в Париж във връзка с откриването на
своя изложба. Там той се среща със световноизвестната изкуствоведка от
български произход Дора Валие, с която се е запознал четири години
по-рано в България. През 1976 тя го е посетила в дома му край София:
"Много харесах Димитър Казаков. Той беше стихийна личност, но правеше
опит да се впише в българската изобразителна традиция. В чужбина винаги
му се възхищават, защото той е своеобразен, естествен и има много
сигурна ръка", казва по повод първата им среща Валие.
1980 художникът Димитър Казаков е в Париж във връзка с откриването на
своя изложба. Там той се среща със световноизвестната изкуствоведка от
български произход Дора Валие, с която се е запознал четири години
по-рано в България. През 1976 тя го е посетила в дома му край София:
"Много харесах Димитър Казаков. Той беше стихийна личност, но правеше
опит да се впише в българската изобразителна традиция. В чужбина винаги
му се възхищават, защото той е своеобразен, естествен и има много
сигурна ръка", казва по повод първата им среща Валие.
Когато се виждат в Париж. Казаков й подарява един албум с дванадесет
рисунки, надписвайки "На Дора Валие" на първата страница, където е
неговият авторски символ-знак, който той нарича "Гълъбът на Казаков".
Всъщност художникът е донесъл за целта един обикновен скицник, купен
отнякъде за 8,40 франка, и го изрисува пред погледа на своята позната
буквално за минути. Тя пази този албум дълги години, а към края на
живота си, оценявайки неговата ценност, го предава за съхранение в
България.
рисунки, надписвайки "На Дора Валие" на първата страница, където е
неговият авторски символ-знак, който той нарича "Гълъбът на Казаков".
Всъщност художникът е донесъл за целта един обикновен скицник, купен
отнякъде за 8,40 франка, и го изрисува пред погледа на своята позната
буквално за минути. Тя пази този албум дълги години, а към края на
живота си, оценявайки неговата ценност, го предава за съхранение в
България.
След срещата през 1980 Дора Валие написва едно есе за него, озаглавено
"Времето, живописта, паметта. По повод на Казаков". което е публикувано в
каталога на художника за изложбата му в галерия "Ерве Одермат" в Париж
през 1981. В този кратък текст тя дава една оценка за неговото изкуство,
която няма да открием (в ограничените й изказвания) относно никой друг
съвременен български художник: живопис "която не произтича от никаква
тенденция и не напомня никакъв определен модел нито на концептуално
ниво, нито по отношение на цветовата гама или техниката. Това е живопис,
която идва от другаде."
"Времето, живописта, паметта. По повод на Казаков". което е публикувано в
каталога на художника за изложбата му в галерия "Ерве Одермат" в Париж
през 1981. В този кратък текст тя дава една оценка за неговото изкуство,
която няма да открием (в ограничените й изказвания) относно никой друг
съвременен български художник: живопис "която не произтича от никаква
тенденция и не напомня никакъв определен модел нито на концептуално
ниво, нито по отношение на цветовата гама или техниката. Това е живопис,
която идва от другаде."
Оценката е наистина висока или по-точно интригуваща, особено ако се
вземе под внимание, че е произнесена от авторитет, който е общувал и се е
произнасял за художници като Пикасо, Брак, Леже, Миро, Бранкузи, а
книгата й "Абстрактното изкуство" се е наложила като класически принос в
изкуствознанието на XX век. Несъмнено това е комплимент за българското
изкуство и за самия Казаков, но може би тази оценка е по-важна за
обяснението на феномена и ефекта предизвикан от него.
вземе под внимание, че е произнесена от авторитет, който е общувал и се е
произнасял за художници като Пикасо, Брак, Леже, Миро, Бранкузи, а
книгата й "Абстрактното изкуство" се е наложила като класически принос в
изкуствознанието на XX век. Несъмнено това е комплимент за българското
изкуство и за самия Казаков, но може би тази оценка е по-важна за
обяснението на феномена и ефекта предизвикан от него.
През 1979-81 Казаков има десет самостоятелни изложби в Европа, една в Ню
Йорк и една в София. Навсякъде той е приет със спонтанна почуда и
възхищение като нещо екзотично, автентично и същевременно някак
мистериозно в различността си. Нещо ярко и фасциниращо погледа, но не
съвсем подлежащо на обяснение. Затова текстът на Валие става не само
легитимация на изкуството на Димитър Казаков. но и увод към него.
Йорк и една в София. Навсякъде той е приет със спонтанна почуда и
възхищение като нещо екзотично, автентично и същевременно някак
мистериозно в различността си. Нещо ярко и фасциниращо погледа, но не
съвсем подлежащо на обяснение. Затова текстът на Валие става не само
легитимация на изкуството на Димитър Казаков. но и увод към него.
Очевидно е, че диалогът между двамата е започнат още при първата им
среща в дома на художника, което става ясно от неговото писмо от ноември
1979. Със сигурност дири нещо повече от диалог: "...твоята личност зае
място в моя поход към висините на изкуството. Помни, че тя донесе
плодовете на много творби и оригинални находки и картините ми. Донесе ми
свобода и криле за океани на вселената, подобие на който нося в себе
си. Тая среща ме освободи и подтикна да извая себе си по-добре и покажа
по-пълно възможностите на личността ми", пише Казаков. И наистина
периодът след изложбата от 1976 докъм 1980 е времето, в което той
еволюира и развива именно качествата, които го превръщат в явлението
Казаков. Не знаем какво е казала Валие на Казаков, но свидетелството:
"донесе ми свобода и криле", е повече от красноречиво за значението на
срещата им.
среща в дома на художника, което става ясно от неговото писмо от ноември
1979. Със сигурност дири нещо повече от диалог: "...твоята личност зае
място в моя поход към висините на изкуството. Помни, че тя донесе
плодовете на много творби и оригинални находки и картините ми. Донесе ми
свобода и криле за океани на вселената, подобие на който нося в себе
си. Тая среща ме освободи и подтикна да извая себе си по-добре и покажа
по-пълно възможностите на личността ми", пише Казаков. И наистина
периодът след изложбата от 1976 докъм 1980 е времето, в което той
еволюира и развива именно качествата, които го превръщат в явлението
Казаков. Не знаем какво е казала Валие на Казаков, но свидетелството:
"донесе ми свобода и криле", е повече от красноречиво за значението на
срещата им.
По различни поводи или в писма (например в публикуваното тук писмо до
Кирил Кръстев) Дора Валие продължава до говори за Казаков. Факт, който
може би свидетелства и за едно нейно обръщане към културата на своята
родина, която тя според признанието й не следи активно. В последна
сметка, преминавайки в публичността, оценката й, както и рефлексът на
казаното от нея в картините на художника пренасят докосването между
двамата в сферата на вечните идеи и образи.
Кирил Кръстев) Дора Валие продължава до говори за Казаков. Факт, който
може би свидетелства и за едно нейно обръщане към културата на своята
родина, която тя според признанието й не следи активно. В последна
сметка, преминавайки в публичността, оценката й, както и рефлексът на
казаното от нея в картините на художника пренасят докосването между
двамата в сферата на вечните идеи и образи.
Факсимилно възпроизведеният тук оригинал на албума е притежание на
госпожа Антоанета Войникова и е предоставен специално за това издание,
което е посветено на 70-годишнината от рождението на Димитър Казаков.”
госпожа Антоанета Войникова и е предоставен специално за това издание,
което е посветено на 70-годишнината от рождението на Димитър Казаков.”
Руен Руенов
гр. София
София-град
София-град
Преглеждания: 34