От традиционна културна технология към съвременни културни практики.
Аксиния Бутева е главен експерт в дирекция “Културно наследство, музеи и изобразителни изкуства” към Министерството на културата. Завършила е специалност “История” във Великотърновския университет “Св. Св. Кирил и Методий” с допълнителна професионална квалификация по етнология и има образователна и научна степен “доктор” по професионално направление “Социология, антропология и науки за културата” към Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”.
Областите на научните ѝ и професионални интереси са свързани с проучването на традиционната култура, с опазването и представянето на културното наследство и разработването и прилагането на образователните програми в българските музеи. Автор е на редица статии, публикувани в научни издания у нас, свързани с изучаването и приложението на традиционните женски дейности в градска среда, с работата на музеите за опазването и социализацията на движимото културно наследство, с обучението по краезнание и опознаване културното наследство на родния град. Член е на Българския национален комитет на ИКОМ към ЮНЕСКО.
“Жената, везмото, градът”. Книгата е първи опит за антропология на самодейните женски колективи в българска градска среда. Целта на автора е да разкрие ролята на културната политика, водена от държавата, по времето на социализма и постсоциализма за съхраняването на културното наследство и приложението му в съвременността.
Чрез богатия емпиричен материал книгата носи информация за един свят, познат на малцина, и има значителна познавателна стойност. Документирането на една културна практика със значение за Пловдив и страната като цяло и на личностите, свързани с тази практика, очертават мястото и значението на традиционната технология на везане в модерността. Паралелно с живота на колективите е проследена и законодателната уредба, чрез която се провежда държавната културна политика, отнасяща се към социалната употреба на художествената дейност. Книгата притежава значими научно-приложни качества и е подходящо четиво както за специалисти, така и за широка публика.
СЪДЪРЖАННИЕ:
Предговор
Увод
Везбата в прехода от традиционната към модерната култура
- Традиционната шевица в града
- Специфики в развитието на “Националния стил” в Пловдив
- Стела Здравкова като общественик и радетел за правата на жените
- Българската стая
- Везането като занаят. Павлина Пенелова
- Традиционните художествени занаяти и институциите
- Преход от индивидуални занимания към колективни. Стойна Кръстанова
- Художествената самодейност, част от културната политика на държавата
Колективът като институция
- Художествената самодейност и институциите
- Представителен колектив за национална шевица и орнаментика “Росица Чуканова”
- Представителен колектив за българска шевица и плетиво “Българка”
- Представителен колектив за национална шевица и орнаментика “Росица Чуканова”
- Структура, управление и финансиране на колективите
- Териториален обхват
- Прием на членове
- Състав
- Териториален обхват
- Функциониране
- С име в публичното пространство
- Изложби: колективни и самостоятелни
- Отчетност
- Обучение
- С име в публичното пространство
- Творческа дейност: композиция, материали, колорит
- Художественият ръководител
- Продукция, реализация и перспективи
- Художественият ръководител
- Самодейните колективи: контакти и периоди на развитие
Колективът като общност
- Взаимодействие в границите на колектива
- Колективът – личностна и групова идентичност
- Жената в епохата на социализма: въздействия и съпротиви
- Самопредставяния
- Социализация на създадения продукт
- Изложбата: участници и публика
- Колективът – личностна и групова идентичност
- Отношение към художествения продукт и механизми за приобщаване в колектива
- Обмен в общността и с обществото
- Празници и ритуали
- Новите функции на шевицата
- Гоблен – шевица
- Пространства за съхранение на везмото в града
Заключение
Библиография
Приложение